Blogg

Textalk ♡ klassisk svensk litteratur

Det var under 1990-talet som vi fick idén att skanna in svensk klassiskt litteratur och göra dessa böcker tillgängliga för synskadade läsare. Projektet drevs i samarbete med Talboks- och punktskriftsbiblioteket och Göteborgs Universitet, som använde textmaterialet i språkforskning. Dessa texter vill vi gärna göra tillgängliga även för dig, så här erbjuder här 53 svenska klassiska romaner för fri nedladdning.

fullstack ❤ kunder = konsult

Sedan slutet av 1980-talet har Textalk varit världsledande inom tekniska lösningar för synskadade. Idag är vi även kända som Sveriges ledande e-handelsleverantör och för vår väletablerade konsultverksamhet, där vi står bakom ett flertal av Sveriges mest revolutionerande webb och it-projekt.

Vi behöver bli fler utvecklare i vår konsultavdelning. Här jobbar vi med att skräddarsy lösningar för våra kunder. Det kan vara med utgångspunkt från någon av våra färdiga plattformar eller något helt nytt. Titta gärna på några av våra referenser här och här.  

Vi letar efter dig som gillar hela kedjan från databaser, API:er och meddelandeköer till PHP, Javascript, html och css. Och, sist men viktigast, den nöjda kunden som har blivit till något av en kär kollega under resans gång.

Du behöver

  • Bred teknisk grundkompetens.
  • PHP och Javascript.
  • Svenska och engelska.
  • Intresse för nya teknologier.

Vi behöver

  • Dig.

Titta gärna på videon för att se hur det är att jobba på Textalk och hör sedan av dig till mig eller Daniel.

 

/ Rikard, Textalks VD

 

 

Angenäma problem

I Svensk etymologisk ordbok kan man om ordet angenäm läsa att det har sitt ursprung i tyskans annhemen som betyder något som gärna antages eller mottages. Man finner vidare att annhemen har sina rötter i det urgermanska næmia och fornsvenska næmr som betyder ’som har gode evner til å lære’ (som har god förmåga att lära sig).

Angenämt; något som man gärna tar emot och har god förmåga att lära sig.

Textalk arbetar med teknik och affärsutveckling inom handel och media – två områden som genomgår en (försiktigt uttryckt) omfattande omvandling. Vi finner oss allt som ofta stå inför vad vi kallar angenäma problem; att ha fler arbetsuppgifter än vad vi hinner med.

Vi vill ta oss an mer, vi vill lära oss mer och vi behöver bli fler. Att det är svårt att få jobb på Textalk, eftersom vi är rysligt petiga med vem som eventuellt kan kvala in som medarbetare, är eljest ytterligare ett i raden av angenäma problem som vi angriper med stor frenesi.

Om du, efter att ha begrundat ovanstående och läst lite om oss och vad vi gjort, känner dig kallad att arbeta hos oss, hör av dig. Just nu är vi särskilt intresserade av erfarna programmerare som har erfarenhet av direkt kundansvar.

(se gärna på filmen)

 

Med ivriga hälsningar,
/ Rikard, Textalks vd

Stolt över Fairtrade

Fairtrade Sverige har valt Textalk som leverantör av e-handelslösning för sin webbutik. Du hittar butiken på butik.fairtrade.se där du t.ex. kan beställa informationsmaterial, knappar och t-shirts. Något som vi på Textalk är stolta och glada över.

Väljer du Fairtrade-märkta produkter skapar du möjligheter till förändring. Du bidrar till att odlare och anställda, med egen kraft, kan förbättra sina arbets- och levnads-villkor. Fairtrade är en oberoende certifiering med uttalat mål att motverka fattigdom och stärka människors inflytande och handlingskraft – med syfte att skapa förändring och utveckling.

fairtrade

Felaktig publicering av Textalks namn i DN-annons

Idag publicerade DN en annons från Den Nya Välfärden där Textalk felaktigt hamnat som undertecknare. Som leverantör av medialösningar prenumererar vi på en mängd tidningar och nyhetsbrev av vitt skilda slag, bl. a. Den Nya Välfärdens tidning och nyhetsbrev. Att vårt namn användes i annonsen är ett misstag som DNV bett om ursäkt för. Textalk står inte bakom texten i annonsen.

Skärmdump på DNV:s ursäkt.
DNV ursäkt

Konverteringsfokus från pris till produkt, ökade med 400%!

Vi har jobbat med en av våra kunder som säljer produkter under sitt eget varumärke. Under åren har kunden jobbat med att löpande sänka priset på gamla varor. Varför de har jobbat så här är för att de vill frigöra lagerutrymme för de nya produkterna. De nya produkterna har sålt mycket mindre än de äldre produkterna med nedsatt pris. Vår kund ville ändra detta beteende och därmed också tvätta sitt egna varumärke från att upplevas som billigt. Med andra ord så ville de ändra konverteringsfokus från pris till produkt. 

Strategi

I samråd med kunden började vi med att ta bort alla rea-produkter. På kundens REA-sida sådde vi ett frö av ”hajp” genom att skriva ”Stay tuned”. Samma meddelande marknadsfördes i olika medier.

Alla rea-produkter var borta i 2 veckor. 2 dagar innan lanseringen meddelandes besökarna om att det snart blir utförsäljning med sänkt rea-pris under en begränsad period, nämligen tre dagar.

Försäljningsrekordet var inte målet

Vår kund hade en försäljningsökning på 2 078 % på 3 dagar. Det som såldes under de 3 dagarna motsvarar en tre månaders vanlig försäljning.

Försäljningsrekordet var dock inte det enda målet; vi ville ändra kundernas beteende på sidan. Nästa steg blev att avveckla rean helt och hållet. Vilket vi gjorde.

2 veckor efter utförsäljningen meddelade vi besökarna att en helt ny kollektion kommer att släppas. Vi gjorde det även möjligt att bevaka den. Rean togs i samband med detta bort helt och hållet. Allt ljus riktades mot den nya kollektionen. Vid löning släpptes den nya kollektionen.

Resultatet?

Helt enastående! Besökarna valde att handla över genomsnittsköpet trots att rean var borttagen från webshopen. Konverteringen ökade med 400 % på ICKE-rea produkter! Slutkunderna handlade på fullpris utan en endaste nedsatt artikel i varukorgen.