Konverteringsfokus från pris till produkt, ökade med 400%!

Vi har jobbat med en av våra kunder som säljer produkter under sitt eget varumärke. Under åren har kunden jobbat med att löpande sänka priset på gamla varor. Varför de har jobbat så här är för att de vill frigöra lagerutrymme för de nya produkterna. De nya produkterna har sålt mycket mindre än de äldre produkterna med nedsatt pris. Vår kund ville ändra detta beteende och därmed också tvätta sitt egna varumärke från att upplevas som billigt. Med andra ord så ville de ändra konverteringsfokus från pris till produkt. 

Strategi

I samråd med kunden började vi med att ta bort alla rea-produkter. På kundens REA-sida sådde vi ett frö av ”hajp” genom att skriva ”Stay tuned”. Samma meddelande marknadsfördes i olika medier.

Alla rea-produkter var borta i 2 veckor. 2 dagar innan lanseringen meddelandes besökarna om att det snart blir utförsäljning med sänkt rea-pris under en begränsad period, nämligen tre dagar.

Försäljningsrekordet var inte målet

Vår kund hade en försäljningsökning på 2 078 % på 3 dagar. Det som såldes under de 3 dagarna motsvarar en tre månaders vanlig försäljning.

Försäljningsrekordet var dock inte det enda målet; vi ville ändra kundernas beteende på sidan. Nästa steg blev att avveckla rean helt och hållet. Vilket vi gjorde.

2 veckor efter utförsäljningen meddelade vi besökarna att en helt ny kollektion kommer att släppas. Vi gjorde det även möjligt att bevaka den. Rean togs i samband med detta bort helt och hållet. Allt ljus riktades mot den nya kollektionen. Vid löning släpptes den nya kollektionen.

Resultatet?

Helt enastående! Besökarna valde att handla över genomsnittsköpet trots att rean var borttagen från webshopen. Konverteringen ökade med 400 % på ICKE-rea produkter! Slutkunderna handlade på fullpris utan en endaste nedsatt artikel i varukorgen.

1 Comment

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s