Bättre konvertering utan bildspel

Bildspel på startsidan är dåligt för konvertering. Trots det förekommer de väldigt ofta inom e-handel. Men varför då, och hur kan man tänka istället?

Bildspel är störande, välj ut en bild istället för att försöka visa allt

Det placeras mitt i blickfånget på hemsidan, den roterande animeringen drar till sig uppmärksamhet och man får plats med flera budskap på bästa exponeringsplats. (Dessutom ser butiken lite häftigare ut!) Bildspel låter som det ideala sätter att presentera information på. Undersökningar och mätningar säger dock att bildspel skapar en dålig användarupplevelse och försämrar konverteringen.

Att se, men ändå inte

Ögat dras till rörelser. Detta låter ju bra, eftersom man vill att besökaren ska se bildspelet. Men att registrera rörelse är inte samma sak som att se och tillgodogöra sig innehåll. De flesta användare kommer att registrera ett bildspel, men inte vad som står där.

De flesta internetanvändare har dessutom ”banner blindness”. Eftersom det ofta förekommer reklam i bildspel har de flesta lärt sig att ignorera bildspel, speciellt om själva bilderna ser reklam-aktiga ut.

Bildspel är svåra att läsa

Det är omöjligt att hitta ett perfekt tidsintervall. Är det för kort hinner besökaren inte läsa klart, men är det för långt hinner besökaren hitta något annat att fokusera på. För att läsa bildspelet tvingas användaren själv bläddra fram och tillbaka. Testa själv hur jobbigt det blir på shouldiuseacarousel.com.

Bildspel tar fokus från målet

Om besökaren redan hittat något annat intressant kommer bildspelet att störa besökaren. Mer koncentrationsförmåga behövs för inte tappa fokus. Förbrukning av koncentration skapar frustration och missnöjdhet, som går ut över butiken. Istället för att hjälpa till är butiken irriterande och jobbig!

Bildspel segar ner sidan

En besökare dömer en butik på några få sekunder. All tid är dyrbar, slösa inte bort den på att ladda ner onödiga bilder. Statistiskt kommer bara några av besökarna klicka på bildspelet, och av dem kommer de flesta klicka på den första bilden. Bild 2 och framåt kommer vara bortkastade för nästan alla besökare.

Vad ska man göra istället?

Besökaren behöver inte lockas in från gatan – besökaren står redan i butiken! Och besökaren har valt att klicka sig dit av en anledning. För att konvertera besökaren till en kund behöver man göra det så lätt som möjligt för besökaren att hitta rätt produkt.

Visa därför en (och endast en) fullbreddsbild åt gången. I Textalk Webshop gör detta genom att bara lägga till en enda bild i bildspelet. I temat Fabrikk kan man även använda ett ”skyltfönster”. Fundera igenom vad som är viktigast för just din butik just nu, och lägg allt fokus på det. Om du inte kan bestämma dig för en bild, byt bild varannan dag eller vecka istället för att använda alla samtidigt. (Har du många ordrar kan du kanske se på antalet ordrar vilken som fungerar bäst!). Fokusera sedan till att ha tydliga och lättlästa artikel- och artikelgruppsnamn, så att kunder lätt kan hitta produkter genom menyn och sökning.

Att tvinga sig till att välja gör också att man funderar igenom innehållet. Att tänka strategiskt kring innehållet är inte bara för besökare, det är även bra för sökmotoroptimering (SEO). Testa själv att välja bort bildspelet, märker du någon skillnad?

 

1 Comment

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s