Vikten av att gasa

Vårstädad och fin bjuder kanske bilen till våghalsig körning genom rullgruset i kurvorna? Där och då kämpar två motstridiga krafter. Den första är den som i vänstersvängen ger sidorutan kladdiga avtryck från din passagerares bleka och svettiga anlete. Centrifugalkraften alltså, den som vill dra bilen ur spår, ut ur kurvan och ner i moraset. Den andra kraften är den som accelererar ekipaget framåt och inåt i kurvans riktning, ungefär dit hjulen pekar. Om den första kraften är större än den andra kommer du få sladd och vårturen riskerar att ta en ände med förskräckelse. En sådan fadäs undviker du bäst genom att öka den andra kraften; det vill säga genom att gasa. 

Detta förhållningssätt kan med fördel tillämpas på flera livssituationer. Upptäcker du din bana ur kurs, öka då ytterligare kraften mot ditt utstakade mål. Vik inte undan av tvivel, släpp inte gasen; bromsar du kommer du åka av. Principen är särskilt viktig när du angriper kurvan i hög fart. Operationen kräver motorstyrka. Hos bilen under huven, hos dig i beslutsamheten, upptäckarglädjen och kunskapen. 

Inget är så befriande som att helskinnad komma ur en svår kurva i hög fart, just innanför väggreppets bristningsgräns, för att sedan ge fullt gaspådrag längs raksträckan mot fjärran. Då är det vår och Iron Maidens Speed Of Light är det perfekta soundtracket https://open.spotify.com/track/1smvmwmbrQiBwgJZMxVtup

Kör så fjädrarna ryker kring påskkycklingarna och var rädd om dig. 

Glad Påsk!

/ Rikard

Ps. När det gäller kraft hoppade den gamle Aristoteles i galen tunna. Newton är vägvisaren att föredra härvidlag. Ds