Idag ska jag visa ett enkelt sätt att återansluta till besökare som besökt din webshop med hjälp av remarketing funktionen i Google Analytics.

[ecko_wide]

remarketing-med-google-analytics

[/ecko_wide]

Anledningen till varför Google Analytics är så bra för att skapa remarketing-listor är för att det ger dig möjligheten att skapa listor baserat på faktiskt besöksdata. Vare sig det handlar om ett specifikt besöksbeteende, plats, övergivna varukorgar eller merförsäljning till kunder som faktiskt redan har konverterat. Möjligheterna begränsas bara av din fantasi och kunskaper inom Google Analytics.

Vad innebär remarketing?

Låt oss kolla lite närmre på vad remarketing är och hur vi kan utnyttja denna funktion för att öka försäljningen av våra varor.

En besökare kommer till din webshop

Här börjar de undersöka ditt utbud av varor, vissa lägger till varor i varukorgen, andra väljer att fullfölja köpet helt och hållet.

Oavsett vad besökaren gör i din webshop samlar Google Analytics upp denna datan och ger dig möjligheten att  analysera och segmentera baserat på vad dina besökare gör, eller var de befinner sig.

Besökaren lämnar din webshop

Efter att besökaren lämnat din webshop oavsett om de gjort ett köp eller enbart kollat runt, har vi information om detta i analytics. Baserat på denna information  skapar vi remarketing-listor direkt i Google Analytics som vi sedan kan dela med Google AdWords.

Med hjälp av Adwords kan vi sedan skapa en remarketing kampanj som riktar sig enbart till de som tidigare besökt din webshop och som uppfyller de krav du ställt på segmenteringen av din målgrupp.

Om du valt att spåra dina besökare med hjälp av events och mål kan du exempelvis välja att visa en annons (både i displaynätverket eller söknätverket) baserat på dessa mål eller delmål. Det kan vara att återkoppla till en kund som lagt en produkt i varukorgen men som inte avslutat köpet, eller så kan det vara att merförsälja till de som redan har köpt någonting. Som sagt, det är bara din fantasi som sätter gränserna.

Steg för steg – Remarketing med Google Analytics

Att komma igång med remarketing är enkelt. Följ min guide steg för steg så kommer du att vara igång snart.

1. Se till att du har både ett Google Analytics konto och ett Google Adwords konto.

För att kunna arbeta med remarketing krävs det att du har både ett Google Analytics konto och ett Google Adwords konto. Sedan måste dessa två vara länkade till varandra.

Då detta är en mer avancerad funktion i Google kommer jag att förutsätta att du redan använder dig utav både Analytics och Adwords.

2. Aktivera remarketing i Google Analytics

Remarketing data samlas inte in automatiskt i Google Analytics utan det är någonting som vi måste aktivera manuellt. Detta gör vi i vårt admin-gränssnitt för vårt analytics konto.
I huvudmenyn inne i Google Analytics, klicka på Admin och sedan under Property så väljer du Tracking Info sedan data collection.
Här aktiverar du remarketing och advertising reporting features. Detta gör så att Google Analytics förutom att samla in data kring besökarna på sidan, även samlar in data som kan användas för att skapa remarketing listor för display och search.

Så enkelt är det. Du behöver inte längre uppdatera din kod för att arbeta med remarketing.

aktivera-remarketing

3. Aktivera remarketing för målgrupper

I nästa steg vill vi aktivera remarketing för målgrupper som vi vill använda i våra kampanjer för remarketing.

Gå till huvudmenyn inne i Google Analytics, klicka på Admin och sedan under Property så väljer du Remarketing.

remarketing-audience-target

Här väljer du sedan Audience (målgrupp) och klicka på Link Adwords.

När du klickat på Link Account kommer du att information om vilket Adwords konto to skall länka (förutsatt att du använder samma gmailkonto för både adwords och analytics).

Härifrån är det bara att välja det konto du vill länka. Sedan är det bara att välja vilken vy du vill länka till och sedan väljer du Link account. Sedan är länkningen klar.

Kom ihåg att du kan alltid se vilka produkter du har länkat genom att klicka på Admin –> Property –> Adwords Linking.

4. Skapa din första remarketing-lista

När länkningen är klar går du tillbaka till Admin —> Property —> Remarketing –> Audience. Här väljer du Ditt länkade konto och sedan Enable Remarketing.

Du kan nu börja skapa remarketing-listor och Google Analytics föreslår en första lista som täcker alla besökare. Denna behöver man självklart inte använda utan man kan börja definiera egna målgrupper själv med en gång.  Ju mer kunskap du har inom Google Analytics, ju enklare blir det att skapa segment och skapa målgrupper för att använda i remarketingsyfte.

Ett exempel kan vara att segmentera på alla besökare som kommit in organiskt på sajten, men som inte uppfyllt något mål (dvs. inte konverterat), men som har besökt fler än en sida.

Skapa-remarketinglistor

 Oavsett vad du väljer att definiera dina målgrupper på avslutar du bara med att spara och din första remarketing-lista är klar.

5. Från Google Analytics till Google Adwords

Nu när din lista är skapad så vill vi använda den i Adwords för att återkoppla till besökare som inte konverterat, dvs. inte har uppfyllt ett mål (eller vad du nu har valt för parametrar i din lista).

För att göra det får vi öppna vårt Google Adwords. Här går du till Shared Library (delat bibliotek) i vänstermenyn och sedan målgrupper. Här ser du att din lista som du skapade i Google Analytics nu även finns med i Adwords. Du har även möjligheten att skapa nya listor direkt i Adwords, men fördelen med att skapa remarketing-listor i Analytics är att du kan utgå från all din analytics data som du samlar in.

6. Skapa en kampanj och använd din nya målgrupp

En sak som Google gjort riktigt bra är att du nu kan välja ifall du vill använda din remarketing lista i söknätverket, displaynätverket eller både och. Innan var det enbart möjligt att använda det i display. Det skiljer sig inte så mycket i hur man skapar kampanjerna, så i detta inlägg kommer jag att fokusera på display nätverket, vilket är annonser som visas på andra hemsidor och inte Googles search engine result page (SERP).

Skapa en kampanj och välj Endast Display. När du väljer hur du vill rikta in dina annonser väljer du Intressen och remarketing (målgrupper med köpavsikt).

Efter det väljer du remarketinglistor och din nyskapade lista.

remarketing

 Sedan är det bara att välja vilka sökord du vill att besökaren ska använda för att hitta till de sidorna som du vill att din annons ska visas på.

Grattis! Du är nu igång med remarketing via Google Analytics och Google Adwords! Lycka till!

Publicerat av rigust

2 Comments

  1. Bra text, tänk på att det kan ta ett tag för resultat. Google vill samla in info om dina kunder först.

    Gilla

    Svara

    1. Helt rätt där Daniel. Bra att du nämnde det. Datan för remarketing börjar samlas in först vid aktivering av remarketingfunktionen i analytics och inte tillbaka i tiden. Därför kan det vara bra att låta analytics samla in data innan du bygger dina remarketinglistor så att de baseras på riktig information.

      Gilla

      Svara

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s