[ecko_wide]emma och malena cover[/ecko_wide]

I Bohusläns skärgård längst ut i havsbandet innanför Måseskärs skyddande fyr ligger Käringön. Idag en given plats för många besökare både sommartid som vintertid. Där historisk bebyggelse i sann västkustanda kombineras med storslagen unik natur. Det var här, i en gammal fiskebod, som Emma och Malena drog i gång sin verksamhet för tolv år sedan och som konstant varit en av duons största inspirationskällor för sitt skapande.

[ecko_columns][ecko_columns_left]Emma Landström och Malena Ostwald är vänner sedan skoltiden och har båda ett brinnande intresse för design och textil. De driver tillsammans emma och malena som är ett klädesmärke för både dam, barn och herr.  [/ecko_columns_left][ecko_columns_right] Bohuslän [/ecko_columns_right][/ecko_columns] Utöver det egna varumärket driver de också fyra butiker, en i centrala Göteborg, två ute på Käringön samt webbshoppen emmamalena.com sedan 2006.

Det hela startade med att vi blev tillfrågade om vi ville ta över en butik, säger Emma.

– Vi höll på att sy och designa kläder och vår ambition var att kunna arbeta med detta. Därför blev detta en bra möjlighet för oss att få ut våra produkter i butik med en gång.

Butiken, en gammal fiskebod på Käringön ute i den bohuslänska skärgården, blev startskottet för designerduon och här kunde de satsa allt på att utveckla sina egna produkter och sitt egna varumärke.

emma och malena

Till en början sålde de sina egna produkter under sommarmånaderna, för att under vintern skapa nya kollektioner. De tog även in produkter från andra mindre formgivare.

Med åren har kollektionerna utvecklats stadigt. Det som startade i en fiskebod på Käringön har blivit allt större. Idag har man cirka 60 återförsäljare världen över.

Fiskarsamhället på västkusten

[ecko_columns][ecko_columns_left]Inspirationen kommer från västkusten, havet och gamla fotografier från Käringön. Det handlar dels om vad de hade på sig, men också om själva hantverket; olika sticksätt och material.

”Vår ambition har alltid varit att göra tidlösa plagg med klassiska snitt och en marin touch. Vi vill att våra kollektioner ska hålla länge. Inte bara materialet, men också stilen.”

[/ecko_columns_left][ecko_columns_right] Öbo kärringön [/ecko_columns_right][/ecko_columns]

[ecko_youtube]k6GgbC0u6Q0[/ecko_youtube]

Genom att spendera mycket tid ute i skärgården samt genom att titta på gamla fotografier från livet på ön från förr, har de år efter år lyckats skapa kollektioner som hållit sig trogen samhällets autenticitet. Något som uppskattats av både öbor och besökare.

Och man får känslan av att Emma och Malena är en uppskattad del av Käringön.

Varje år anordnar Emma och Malena en modevisning på Käringön. Trasmattor förvandlar klipporna till en västkust-catwalk där öborna är modeller.

Hårt arbete och ungdomlig passion

Att börja sin entreprenöriella resa som ung kan vara någonting väldigt bra, säger Malena. “Vi var väldigt unga vid tiden då vi tog över butiken och hade varken kapital eller erfarenhet”. Unga och naiva, skrattar Emma.

emma och malena på jobbet

Malena fortsätter med att berätta att detta kan ha varit anledningen till att vi vågade satsa och att de följde det egna intresset. De berättar att de byggt upp verksamheten långsamt och att de till en början arbetade dygnet runt.

[ecko_columns][ecko_columns_left]Kanske var det därför de vågade satsa allt och följa sina drömmar. Istället för att tänka på allt som skulle kunna gå fel har de bara kört på. Jobbat dygnet runt och satsat sina sparpengar.De kan inte säga att allting hela tiden varit lätt. Men hårt arbete och att vara omgivna av likasinnade har gett dem både kunskap och inspiration till att vilja fortsätta utvecklingen av varumärket.[/ecko_columns_left][ecko_columns_right] Sparpengar [/ecko_columns_right][/ecko_columns]

Malena berättar att man får se över sina egna brister och kanske ta in utomstående på områden som man vet att man behöver hjälp.

Emma & Malenas tips för dig som vill förverkliga dina drömmar om en webbshop

  1. Tro på din idé och räkna med mycket jobb, det tar tid att bygga upp någonting.
  2. Omge er med likasinnade entreprenörer som sitter i samma situation och dela tips och idéer.
  3. Ta hjälp på områden där er kunskap brister när ni får möjlighet. Vi har exempelvis fått mycket hjälp och tips på hur man bygger en kollektion, hur man organiserar timmar för att effektivisera arbetet.
  4. Lyssna på dina kunder. Vad är det de efterfrågar? Sedan får man tänka igenom om det passar det man vill uppnå, men att ha en dialog är viktig.

Textalk Stories är en serie berättelser om hur man kan gå från dröm till verklighet. Detta genom att sälja dina idéer och produkter hos Textalk Webshop. Låt dig inspireras av dessa entreprenörer som visar att med mod och vilja kan du göra succé med din affärsidé.

Publicerat av rigust

One Comment

  1. Den här butiken funkar inte, har de stängt?

    Gilla

    Svara

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s