Från artist till entreprenör

[ecko_wide]Pernilla Wahlgren med egen kollektion[/ecko_wide]

Pernilla Wahlgren, ett hushållsnamn hos många för år av artisteri och som en naturlig del i tv-rutan som både programledare och popidol. Vad fler kanske inte känner till om Pernilla är att hon är en entreprenör ut i fingerspetsarna med flera startade bolag och olika produktserier. Men entreprenörsrollen har inte alltid varit självklar hos den folkkära artisten, utan det kapitlet började med en blogg.

[ecko_columns][ecko_columns_left]När Pernillas yngsta son Theo var ett år gammal fick hon frågan av tidningen Mama att bli en utav deras Mamabloggare. Vid den här tiden hade hon inte läst en enda blogg i hela sitt liv och spenderade inte speciellt mycket tid på internet överhuvudtaget. Trots att det var helt nytt för henne så valde hon att testa och skrev sina första blogginlägg.[/ecko_columns_left][ecko_columns_right]Från artist till entreprenör[/ecko_columns_right][/ecko_columns]

Bloggen tog upp ämnen som hon tror många kan känna igen sig i, bland annat skrevs det om vardagspusslet. För Pernilla handlade detta om att få ihop livet som artist och mamma och hur hon valt att prioritera. Hon fick även möjligheten att visa en mer genuin sida av sig själv som hon menar kanske inte tidigare framkommit i TV: hon kunde visa den riktiga Pernilla.

Bloggen hos Mama blev en succé och hon valde att fortsätta genom att starta sin egen blogg, Pernillas Värld. Här bloggar hon än idag tillsammans med två kompisar och även i denna blogg följer läsarna Pernilla i hennes vardag.

Det är detta som mina läsare tycker är kul, säger Pernilla. Hon fortsätter: De frågar ofta hur jag hinner med allting.

Pernilla Wahlgren med kunder

– Ena dagen är jag i Bromölla och sjunger, nästa dag står jag i butiken, en annan dag spelar jag i en musikal för att nästa dag ta med mina barn till ett lekland. Men det är så mitt liv ser ut.

Pernilla menar att många av hennes läsare kan relatera till pusslandet, även om själva pusselbitarna skiljer sig.

Värdet av samarbetspartners och att våga satsa som entreprenör

Från början var jag artist och inget annat, säger Pernilla. Hon fortsätter med att berätta att entreprenörskapet har vuxit fram med åren och att bloggen varit kärnan till detta. 

När Pernilla valde att starta sin egen blogg blev detta katalysatorn som även fick henne till att starta sin första webbshop. Hon berättar att många av hennes läsare var snabba med att kommentera hennes inlägg.

– De ställde frågor om kläderna jag hade på mig och maten som jag serverade säger Pernilla. Det var till och med så att det var hennes läsare som bad henne att starta en webbshop. Detta resulterade i pernillawahlgren.se som idag är en samlingsplats för Pernillas egna produkter som över åren blivit allt från klädkollektioner, doftserier, kokböcker och självklart musik.

Från artist till entreprenör - LjusSnart släpper hon också en serie ugnsfasta formar i samarbete med Sagaform. Detta är någonting Pernilla menar kommer från hennes stora intresse för matlagning.

– Jag letar alltid efter nya produkter som jag kan skapa en egen serie av säger Pernilla. Hon fortsätter:

 – Jag tror det märks rätt tydligt om man bara sätter sitt namn på saker och inte bryr sig så mycket, jag vill vara med i hela processen från steg ett.

Har man någonting som man verkligen tror på så måste man våga satsa säger Pernilla. Hon berättar även att om inte vågar själv så är det jättebra att bolla alla dessa idéer med vänner och bekanta och sedan skaffa sig bra samarbetspartners.

Pernilla Wahlgrens egna varor

Pernilla framhäver flera gånger värdet av att ha bra samarbetspartners. Hon menar att hon själv är beroende av att ha bra partners som kan allt det där som inte hon kan. Pernilla gillar att vara entreprenör och komma på roliga idéer, men tryggheten i att ha någon vid sidan så att man inte står helt själv är ovärderlig. Samtidigt blir det så mycket roligare om man är två, säger Pernilla.

Mia och Pernilla = MiNilla

Precis så var fallet när Pernilla och kompisen Mia Bodén valde att öppna butik tillsammans. Idéen att driva någonting tillsammans var inte ny. Mia och Pernilla har känt varandra sedan de var unga och har alltid pratat om att starta någonting. Till en början gick tankarna främst till att kanske öppna ett fik. Vi har alltid haft drivkraften att starta någonting eget säger Pernilla. Att det blev en mode-och inredningsbutik tror hon går hand i hand med att de båda har ett stort intresse för det.

Minilla butiken

[ecko_columns][ecko_columns_left]Med Mias erfarenhet från att driva butik och Pernillas bakgrund från webbshoppen började letandet av en lokal där de kunde starta sin butik. Det resulterade i MiNilla, en mode- och inredningsbutik i Stockholm där man har möjligheten att hitta allting för fest och till vardags. Namnet MiNilla är en sammansättning av deras egna namn, Mi(a) och (Per)Nilla. [/ecko_columns_left][ecko_columns_right] Från artist till entreprenör - Påse [/ecko_columns_right][/ecko_columns]

Pernilla beskriver MiNilla som en butik för alla. Vi är ingen värsting till modebutik, vi är en butik för alla och alla är välkomna hit säger Pernilla.

Stilen beskriver hon som ganska brokig, lite udda, men en spegling av Pernilla som artist. Jag finns för alla, jag gör lite musikaler, jag gör lite barnteater, jag gör lite popskivor, det är så jag jobbar säger Pernilla med ett leende.

Sortimentet i butiken baseras på det som Pernilla har hemma och tycker är snyggt. Detsamma gäller även Mia. Genom att kombinera deras olika stilar, Mia mer åt bohemian chick och Pernilla mer åt det moderna hållet, kompletterar de varandra och hittar en bra blandning som kunderna verkar gilla.

[ecko_youtube]LKGw_-am2x8[/ecko_youtube]

Att läsarna tycker om butiken verkar onekligen vara fallet. Sedan starten har det kommit in massvis av bloggläsare och fans till butiken som rest från hela Sverige vilket vi är jätteglada för, säger Pernilla. Hon fortsätter med att berätta att samtidigt finns det många som inte har den möjligheten att resa. Detta resulterade i att efterfrågan av en webbshop tillkom jättesnabbt och webbshoppen MiNilla.se skapades. Det blev en succé från dag ett.

Pernillas tips för dig som vill förverkliga dina drömmar om en webbshop

  1. Våga satsa, bolla din idé med andra och ta steget att börja även om det bara är i en liten skala.
  2. Skaffa bra samarbetspartners. Jag vet att jag inte kan allting själv, utan jag är beroende av andra som kan komplettera mig med sådant jag inte kan. Om det är en kompis du startar med, se till att man klarar av att arbeta tillsammans med tydliga regler om vad man är bra på.
  3. Hitta ditt forum. För mig har blogg och e-handel gått hand i hand. Jag har haft möjligheten att tipsa läsare om mina produkter och webbshoppen. Blogg kanske inte är rätt forum för alla, men för mig har det fungerat jättebra.
  4. Se till att ha bra och tydliga bilder i din webbshop. När du sitter där hemma så har du inte möjligheten att ta och känna på produkterna så det är viktigt att kunna se ordentligt vad det är du får. Det ska även finnas en bra beskrivning av produkten så man vet vad den innehåller. Det är viktigt att man känner sig trygg när man handlar.
  5. Om du väljer att blogga: uppdatera mycket och ofta. För mig ligger det på ungefär en gång om dagen, ibland mer.
  6. Kontakta andra bloggare där du både ger och tar, tipsa om deras produkter i din blogg och tipsa om dina produkter för dem.

Textalk Stories är en serie berättelser om hur man kan gå från dröm till verklighet. Detta genom att sälja dina idéer och produkter hos Textalk Webshop. Låt dig inspireras av dessa entreprenörer som visar att med mod och vilja kan du göra succé med din affärsidé.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s