Positiva tillväxtsiffror för e-handlare

[ecko_wide]Positiva tillväxtsiffror för e-handlare [/ecko_wide]

Ökad digitalisering i kombination med en alltmer teknisk mogen befolkning samt fler etablerade aktörer, det är några av de faktorer som bidragit till den alltmer ökande e-handeln. I den senaste E-barometern som är ett samarbete mellan PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research presenteras en försäljningsökning på 21 procent under Q2 2015, jämfört med samma period under föregående år.

Rapporten bygger på en konsumentundersökning och en företagsundersökning och publiceras en gång i kvartalet. Enligt rapporten var tillväxten för andra kvartalet störst hos barnartiklar och leksaker (en ökning med 49 procent), livsmedel (en ökning med 43 procent) och byggvaror (en ökning med 41 procent). I toppen av e-handlade varor ligger kläder och skor, mediaprodukter samt skönhet och hälsa.

Av de tillfrågade konsumenterna har 73 procent handlat varor på nätet under det senaste kvartalet. Och det är kvinnor i åldern 18-29 år som handlat flest paket per person med ett snitt på 4,4 paket. Av dessa 73 procent har cirka en tredjedel uppgett att de handlat varor från utlandet. Detta betyder att andelen som har e-handlat från utlandet är oförändrad jämfört med motsvarande period föregående år.

Kläder och skor toppar utlandsköpen totalt sett, men det är främst kvinnor som e-handlar modevaror medan män handlar elektronik och media. Rapporten tar upp att drivkrafterna för att e-handla från utlandet är flera. Bland annat menar den att större sortiment och lägre priser är en av förklaringarna till att e-handelsköpen från utlandet ökar. Även tidigare produktlanseringar och att kända modebloggare inspirerar svenska konsumenter till köp av mode utomlands har bidragit till ökade utlandsköp.

Rapporten tar även upp att ha valmöjligheter har blivit väldigt viktigt för konsumenterna oavsett i vilket led de befinner sig. De menar att konsumenterna vill ha möjlighet att handla på det sätt som passar just dem bäst.

När det kommer till att nå ut till konsumenterna hamnar sökmotoroptimering (SEO) i topp och att synas på nätet när kunden gör sin research. Svenskarnas digitalisering har även satt mobilen i fokus och att ha en mobilanpassad hemsida har blivit viktigt. 37 procent av de som e-handlade varor under andra kvartalet har använt mobila enheter för att avsluta minst ett av kvartalets e-köp, en ökning med 12 procentenheter jämfört med samma period 2014.

[ecko_link url=”http://www.postnord.com/sv/media/rapporter/e-handel/e-barometern-q2-2015/”%5DKälla: E-barometern Q2 2015 [/ecko_link]

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s