Optimera medvetet och metodiskt

[ecko_wide] optimera [/ecko_wide]

När man driver en webbutik är det lätt att trassla in sig i detaljer som ofta inte har någon effektiv påverkan i verksamheten. Vi märker detta dagligen. Man kanske har snöat in på att varukorgens utseende behöver förändras, eller att bilderna behöver bli större. Detta är ofta bara en ”känsla” man har. Att ”det känns som” att vi borde sälja mer om vi bara fixar detta.

Sluta gissa och börja mäta

För att överhuvudtaget kunna jobba med optimering behöver du ha någon grund att stå på. Du behöver veta vart dina insatser ger effekt. Dina förändringar måste ge en mätbar skillnad i verksamheten. Om du vill sälja mer behöver du förstå hela vägen som leder till en försäljning. För det är inte bara varukorgen som är involverad i denna process. Det handlar ofta om ett flertal faktorer. Kanske hundratals.

Tänk på säljflödet som en tratt

En webbutik som har 100 besökare per månad kommer troligen att ge färre beställningar än en butik som har 1000 besökare per månad. Nu när du har sett bilden på tratten här så tänker du kanske att webbutikens besökare representerar siffran ”1” i bilden. Jag vill utmana dig att tänka annorlunda. Tänk dig att webbutikens besökare representerar siffran ”2”. Ettan är de som exponeras för ditt budskap. Alltså de som vet att du finns och vad du säljer. Ju fler som vet, ju fler besöker troligen din webbutik och i slutändan ger det dig fler beställningar.

Optimera varje steg med besökaren i centrum

Dina besökare är olika. De har olika orsaker till att köpa dina produkter. Ett tips är därför att tänka sig flera olika ”trattar”. Dvs en tratt för de besökare som är priskänsliga. En annan tratt för besökare som är mer intresserade av snabba leveranser, osv. Detta gör att du kan optimera din process specifikt för de besökare du faktiskt har. Du kanske har 5-10 ”trattar”. Om du tänker alldeles för specifikt och definierar 30 trattar så blir det lätt att återigen snöa in på detaljer. Försök att begränsa dig själv.

Ett exempel – Optimera för en priskänslig köpare

Låt oss anta att du jobbar med att öka konverteringen för priskänsliga köpare. Först behöver du bredda trattens första steg, dvs exponera din verksamhet på platser som handlar om priser, att göra fynd eller liknande. Forma ditt budskap så att det tilltalar priskänsliga köpare. Visa kanske dina mest prisvärda produkter. I nästa steg, när besökaren anländer till webbutiken, försök att framhäva priset i jämförelse med något annat. Besökaren ska verkligen förstå att du erbjuder ett bra pris. Krydda med lite mervärden. Fri frakt, rabatt på nästa köp, köp 3 betala för 2, exempelvis. När besökaren är fylld med prismedvetenhet kommer den att gå till nästa steg i din tratt. Du har lyckats! Besökaren har produkten i varukorgen. Steg tre är nu att få besökaren till att klicka på knappen ”Bekräfta köp”. Din kassa behöver därför vara väldigt tydlig med priset återigen. Besökaren vill nu att du ska bekräfta att allt är som du beskrev tidigare. Är det verkligen fri frakt? Kostar det extra att betala mot faktura? Finns det andra dolda kostnader? När besökaren är tillräckligt övertygad kommer det efterlängtade klicket. ”Bekräfta köp”! Du har lyckats!

Tänk dig själv nu, hur skulle denna historia låta om det handlade om en köpare som inte bryr sig om du är 5% dyrare, men istället vill ha leveransen så snabbt som möjligt? Vad kan du optimera då?

Vill du veta mer om att mäta trafik eller optimera din försäljning?

Kontakta oss och låt oss diskutera dina framgångar inom e-handel!

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s