E-handel och kundservice

[ecko_wide] kundservice [/ecko_wide]

Ibland händer det att jag också sitter på ”andra sidan”, dvs handlar på nätet. Hittills i min karriär som köpare på nätet har jag aldrig råkat ut för några konstigheter som uteblivna varor eller konstiga systemfel. Däremot har det hänt att jag har fått vänta längre än vad butiken sagt på mina leveranser vilket kan vara lite frustrerande. Nyligen handlade jag lite utrustning till min nya passion; min alldeles egna chiliodling. Leveranstiden skulle vara 2-3 dagar enligt butikens villkor. Det visade sig dock att leveransen tog betydligt längre än så. Efter en veckas väntande hörde jag av mig till webbutiken där jag handlat för att höra vad som hänt.

Butiken svarade att posten hade slarvat bort min försändelse innan den nått mitt närmaste ombud. Otur tänkte jag och förväntade mig kreditering av pengar etc. Till min stora glädje lovade mig butiken att återigen sända mina varor, helt kostnadsfritt, till mitt ombud. Detta i sig var en trevlig överraskning, men något annat gjorde att just denna butik kommer förbli min favoritbutik för utrustning till min chiliodling.

Kundservice är A och O i ehandelsbranschen

Mina varor dök upp 2 dagar senare vilket gjorde att jag nu kunde plantera om min chiliplantor. Nästa dag öppnade jag min mail och hittade då ett mail från webbutiken jag beställt ifrån som gjorde mig mäkta imponerad.

Webbutikens innehavare frågade mig vänligt om mina varor hade kommit fram som de skulle och bad återigen om ursäkt för det inträffade och hoppades att jag fortfarande hade förtroendet kvar för deras butik (detta trots att det inte var deras eget fel). Om jag har! En så liten sak som att följa upp en försenad leverans med ett mail har nu gjort mig till deras mest trogna kund och jag kommer framöver i ren eufori alltid handla mina chilitillbehör av denna butik, oavsett om de är lite dyrare än sina konkurrenter.

Ehandel vs fysisk handel

I en fysisk butik kan du genom en vinnande personlighet påverka dina kunder till köpbeslut och även återkommande köp. I en webbutik är det lite svårare. Det är därför av yttersta vikt att alltid sköta kundkommunikationen på bästa vis. Det spelar egentligen ingen roll om det sker via mail, telefon eller en livechat. Så länge man gör sitt bästa för att inge förtroende i en webbutik har man som ehandlare vunnit otroligt mycket.

Hur man på enkla sätt kan inga förtroende i en webshop berättar jag gärna mer om framöver.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s