Starta webshop är enkelt och prisvärt

Om man jämför med hur svårt och dyrt det var att starta en webbutik för tio år sedan kan man idag sammanfatta läget som det motsatta. Idag är det väldigt enkelt att komma igång och starta webshop. Detta beror på att de plattformar/ företag som idag tillhandahåller e-handelslösningar blivit förädlade och väldigt lätta att förstå sig på. Det krävs ofta ingen som helst programmeringskunskap för att få en fin och proffsig webbutik.

Det här är en liten introduktionsguide för dig som är alldeles färsk inom e-handel och vill veta vad du ska tänka på för att starta din helt egna webshop.

[ecko_wide] starta webshop [/ecko_wide]

1. Starta webshop – F-skattesedel först.

För att starta webshop behöver du först se till att skaffa en F-skattesedel. Egentligen är det inte ett krav för att bedriva e-handel. Men om du har tänkt att återförsälja varor från leverantörer är det ofta ett krav från deras sida. En f-skattesedel får du om du bedriver eller tänker bedriva näringsverksamhet.
Läs mer om hur och varför du ska skaffa en f-skattsedel för att starta webshop:

http://mittforetag.com/hur-funkar-det-dar-med-f-skattsedel.aspx

2. Registrera ett domännamn till din webbutik.

För att maximera dina chanser att bli sökbar på internet och sökmotorer som Google är det värdfullt för dig att registrera ett domännamn till din webbutik. Ett domännamn hyr du från en registrar som ofta också tillhandahåller e-postadresser och lagringsutrymme på ett webhotell. I många fall paketerar de ihop sina tjänster så att du får domän, webhotell och e-postadresser i ett och samma paket. Smidigt och bra!

Exempel på siter som tillhandahåller domännamn och e-postadresser är bl.a. dessa:
http://www.loopia.se
http://www.oderland.se

Domännamnet är väldigt viktiga ur två synpunkter. Dels för ditt varumärke men också för din sökbarhet på nätet. Om du säljer barnkläder så skulle http://www.barnklader.se exempelvis vara ett utmärkt domännamn för dig att förfoga över. Om du hellre vill bygga ett varumärke på ditt företagsnamn är det dock mer fördelaktigt att registrera ett domännamn som är ditt företagsnamn.

Ett domännamn brukar kosta mellan 50-150kr per år att använda.

3. Kortbetalning eller faktura i din webshop.

När du e-handlar är det naturligtvis väldigt viktigt att du kan ta betalt i din webshop. Studier gjorda av nordens största betalväxel för kortbetalningar DIBS visar på att svenskar vill betala med kreditkort och faktura i ca 66 % av fallen. Om du erbjuder kortbetalning och faktura i din webshop fångar du därmed in 2/3 av dina kunders köpbeteende på nätet. Faktura är ett vanligare alternativ ju högre belopp en vara kostar.

Kortbetalning i din webbutik.

För att kunna erbjuda kortbetalning i din webbutik behöver du få klart ett avtal med två parter.
1. En kortinlösare.
2. En betalväxel.
En kortinlösare kan vara din bank, eller ett annat företag som erbjuder dig chansen att ta betalt på nätet. Exempel på kortinlösare är Euroline, Nordea, Swedbank och Teller.
En betalväxel är den part som ser till att transaktionen från webbutik till ditt bankkonto genomförs. Exempel på betalväxlar är DIBS, Payex, Samport och Auriga.
När du tecknat avtal med din betalväxel kommer de att förse dig med användaruppgifter som du sedan enkelt implementerar i din webbutik.

Notera att det kan vara bra om du är ute i god tid med dina avtal då det kan ta upp till 5 veckor innan avtalet gör gällande.

I vår plattform ingår det redan från start en kortbetalningstjänst som kan vara värd att titta lite extra på om du inte direkt vill binda upp dig på egna avtal.

Vi kallar vår tjänst för Textalk kortbetalning och du kan läsa mer om vår kostnadsfria tjänst här:

/webshop/webshopfunktioner/betalningsalternativ/textalk-kortbetalning/

Faktura i webshop

Som vi nämnde tidigare står fakturaköp för ca 1/3 av alla köp som genomförs på webben idag. Ofta väljer en konsument att handla mot faktura då beloppet på din produkt är lite högre. Klarna är ett företag som blivit mycket omtyckta och populära för sina tjänster på nätet.

Klarna har en färdig lösning för både vanlig fakturering men också delbetalning.
Textalk Webshop är i version BAS och PLUS redan förberedd och klar att använda Klarnas tjänster helt utan start och installationsavgift.

Läs mer och teckna avtal för Klarna på följande sida:

https://klarna.com/sv/salj-med-klarna/partners/webshopsleverantorer/textalk

Vi har även stöd för andra aktörer om du vill erbjuda faktura i din webshop: Payex, Handelsbanken, Payson och Svea Webpay.

4. Bygga och designa din webshop.

Som jag nämnde tidigare är det idag väldigt enkelt att bygga en webshop då den till stora delar är nyckelfärdig från start. Det du i princip behöver göra efter att du genomfört ovanstående punkter är att lägga in dina produkter, sätta priser och skapa en layout som passar din verksamhet. Från början utgår man från en grundmall som du kan formge och anpassa som du tycker.

Oftast handlar det om att ladda upp en logotyp, ändra färger, typsnitt och eventuella bakgrundsbilder i butiken för att få ett unikt utseende. Det gör du enkelt via vår adminpanel.
Om du letar efter ett ännu skarpare utseende i din webshop än du kan åstadkomma på egen hand har du hos oss också möjligheten att anlita en grafisk designer. En grafisk designer skapar en layout efter dina önskemål och behov som blir både säljande och lättnavigerad. Beroende på hur mycket du vill genomföra bestäms också budgeten på projektet efter detta.

5. Sökmotoroptimera din webbutik

För att kunna driva trafik från sökmotorer är det väldigt viktigt att du har grundläggande förståelse för hur och varför du ska sökmotoroptimera din webbutik. En tumregel är att ju mer textinnehåll du har i din shop desto större chanser finns det att en sökmotor tycker sidan är tillräckligt intressant för att ”indexera” den.

Idag är de flesta e-handelsplattformar extremt sökbarar i sitt grundutförande. Vad det betyder rent konkret är att systemet automatiskt skapar rätt html-struktur i din butik för optimal sökbarhet. Dock så återstår arbetet att själv jobba med produktbeskrivningar och annat textinnehåll som gör att du syns på sökmotorerna.

Vi har skrivit en komplett guide hur du på bästa vis jobbar med din sökmotoroptimering i en Textalk Webshop. Följer du den kommer du öka dina chanser väsentligt för att bli hittad på sökmotorerna.

http://www.e-handel.info/soekmotoroptimera-din-webbshop

6. Lansera din webshop.

Nu har du kommit till det steg då det blivit dags att lansera din webshop publikt för utomstående besökare. Innan lansering kan det vara bra att låta någon utomstående gå igenom din butik för att rätta till eventuella stavfel och samtidigt komma med tips för saker som du kan förbättra och förtydliga.

 

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s