[ecko_wide] tips för att behålla dina kunder [/ecko_wide]

Att vårda dina befintliga kunder är A och O för att din verksamhet ska förbli stabil och lönsam över tid och för att du ska behålla dina kunder. Många leverantörer slutar att bearbeta kunden direkt efter att affären genomförts. Är det klokt? Svaret är nej. Det är inte klokt att lägga ut en massa resurser på marknadsföring för att sedan låta relationen rinna ut i sanden.

En befintlig kund har redan bevisat sin lojalitet i och med att den valt dig som leverantör och han eller hon är förmodligen väldigt benägen att återvända om du sköter dina kort rätt. Det är alltid billigare att behålla en befintlig kund än att jaga nya!

Här kommer fem bra tips för att behålla dina kunder och vårda relationen.

1. Belöna dina trogna kunder.

Rabatter ska du inte slänga omkring dig till allt och alla. Att ge en rabatt är att ge bort pengar, tänk på det! Det kan dock vara lönsamt att belöna trogna och återkommande kunder med rabatter. Dina trogna kunder vill inte behandlas som en i mängden, de vill vara speciella. När du ger en rabatt till denna kund bekräftar du dem och skapar en ”vi-känsla” vilket kommer öka sannolikheten att du kan behålla dina kunder.

2. Skapa en kundklubb.

En kundklubb kan ha många syften, den gemensamma nämnaren är att den skapar ett mervärde för din kund och stärker ditt varumärke. En kundklubb ska vara exklusiv d.v.s. att inte vem som helst får tillgång till den. Exempel på aktiviteter i denna klubb kan vara att medlemmarna får attraktiva erbjudanden före andra eller att du anordnar events i olika former för just dessa. Du kan sedan vara smart och publicera bilder på en blogg eller Facebook, i bästa fall kommer dina kunder att jobba hårt för att vara med i klubben.

3. Jobba aktivt med nyhetsbrev.

Nyhetsbrev är ett mycket användbart verktyg om det sköts med eftertanke och affärsmässighet. Varje utskick ska ha ett tydligt mål. Risken annars är att kunden efter det första utskicket inte läser dina kommande utskick. Det ska vara som en present som dimper in i deras mailbox varje gång. Formulera tidsbegränsade erbjudanden eller ditt nya sortiment. Gör nyhetsbrevet exklusivt och skicka inte ut det för ofta, det finns risk att det upplevs som spam. Nyhetsbrev är ett utmärkt sätt att ge något extra till dina kunder, till exempel en unik rabatt som bara mottagare av nyhetsbrevet kan utnyttja.

4. Kundundersökningar.

Förändringar är oftast roliga och tyder på visioner och framåtanda. Säg att du lägger ner massor av tid på design när dina kunder istället efterfrågar ett bredare sortiment. Vägen till framgångsrika förändringar i din verksamhet är att göra förändringar som är förknippade med din kunds önskemål. Det lättaste sättet att få reda på vad som är bra och dåligt i din webshop är att genomföra enkätundersökningar hos dina kunder. Ställ inte ledande frågor utan låt kunden göra den objektiva bedömningen av en rad nyckelfaktorer som exempelvis kundservice, funktionalitet och leverans osv.

5. Var kontaktbar.

Enligt e-handelslagen måste säljande part vara kontaktbar på olika sätt. Ur en kunds perspektiv betyder det mer än att det ska finnas en länk i toppraden där ett standardformulär för kontakt visas. Många framgångsrika e-handlare jobbar med alla möjliga typer av kontaktytor. Det kan vara direktchat, kundsupport via facebook, sms eller telefon. Grundtanken är att du ska visa att du bryr dig om din kund och att de ska känna trygghet när de handlar hos dig. Vilka alternativ för kontakt du väljer är upp till dig själv, ju fler och personligare kontaktytor desto bättre för att behålla dina kunder och skapa nya.

Lycka till!

Publicerat av rigust

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s