Fem tips för att sticka ut ur mängden

[ecko_wide] sticka ut ur mängden [/ecko_wide]

Hitta din nisch eller det som gör din verksamhet speciell!

Många har kopierat en redan existerande affärsidé från ett framgångsrikt företag och lyckats mycket väl. Hur frågar du dig?

Din affärsidé behöver inte vara unik, den behöver bara vara bättre eller skilja sig från dina konkurrenters idé. Ställ dig frågan: vilka svagheter har dina konkurrenter? Om du kan identifiera någon eller några svagheter, se då till att sätta in stöten precis där.

Här kommer 5 tips för att sticka ut ur mängden

1. Gör en grundlig konkurrentanalys och studera dina konkurrenter.

Identifiera deras svagheter. När du hittar deras svagheter, sätt in en stöt och var inte blyg för att tydliggöra detta för dina kunder. ”Hos oss är frakten gratis inga avgifter tillkommer i kassan”. Självklart har du lagt på fraktkostnaden på dina varor.

2. Se till att alltid överträffa din kunds förväntningar.

Några exempel på mervärden som överträffar din kunds förväntningar kan vara att skicka med en biobiljett, en nyckelring, eller varför inte skicka ett blombud? Betänk att det inte behöver kosta dig många kronor för att göra din kund nöjd och glad! Visst, varje order behöver naturligtvis inte firas med pompa och ståt, försök helt enkelt att göra något annorlunda då och då.

3. Skapa ett system för att följa upp dina kunder och deras köp.

När ett köp är genomfört släpper många säljare sina kunder och låter dem vara. Många studier visar att istället för att vara nöjd och glad så ska man som säljare försöka sälja ännu mer. När en kund väl genomfört ett köp har ett beslut tagits och deras hjärna har automatiskt ställt in sig på ”köpläge”. Många butikssäljare är fantastiskt duktiga på utnyttja detta. En klassisk replik i en klädaffär borde då vara: ”Det blir då 899kr för skorna, sedan har jag ett par strumpor som är specialanpassade just för dina skor, jag lägger strumporna här i påsen bredvid skorna?

4. Gör dina leveranser snygga och speciella.

Slå in din produkt i en fin kartong med handskriven adress. Visst hade du själv blivit glad om du fick ett paket gjort med kärlek än en brun och tråkig kartong?

5. Belöna dina trogna kunder.

Det är mycket billigare att behålla en kund än att skaffa nya. Exempel på belöningar kan vara små rabatter vid nästa köp eller förtur till kommande sortiment.

Lycka till!

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s