Fem tips för att hantera missnöjda kunder

[ecko_wide] missnöjda-kunder [/ecko_wide]

Att hantera missnöjda kunder är jobbigt men ofrånkomligt. Alla säljande företag råkar ut för detta, en del mer än andra. Istället för att få panik ska du alltid ha i åtanke att om du sköter dina kort rätt har du förmodligen omvandlat en missnöjd kund till en mycket lojal kund i framtiden. När du hjälper en missnöjd kund visar du styrka, medvetenhet och handlingskraft.

Med dagens informationssamhälle dröjer det inte länge innan ett företag blir smutskastad på jämförelsesidor och diverse forum. Underskatta aldrig din kund på detta plan.

Här kommer 5 tips på hur du kan hantera missnöjda kunder

1. Be om ursäkt en gång för mycket och med ärlighet

När en missnöjd kund hör av sig ska du lyssna och lyssna lite till. Om du ständigt avbryter och bortförklarar dig är risken stor att din kund aldrig återvänder. Det spelar ingen roll om kunden har rätt eller fel här, det är inte där skon klämmer. En kund hör av sig för att se om du har handlingskraften att fixa problemet.

2. Ge plåster på såren

För att visa extra välvilja erbjud kunden något extra om du klantat dig. Alla företag med en seriös kundorienterad försäljning jobbar på detta vis. Om du köper dåligt kött i en affär får du oftast 200 % tillbaka. Varför? De är mycket angelägna att ingen ryktesspridning ska sabotera deras varumärke och att du ska lämna butiken nöjd. Visa din välvilja och erbjud något extra.

3. Våga fråga

Om ingenting verkar hjälpa och kunden fortfarande vräker ur sig sin vrede bör du ta mod till dig att fråga rätt ut vad han eller hon skulle tycka vara en rimlig lösning på problemet? Nu synar du kundens kort och förhoppningsvis tar det diskussionen till en högre och bättre nivå.

4. Följ upp

Kunden har hört av sig och vädrat sitt missnöjde med din felaktiga leverans. Du blev tvungen att göra en omleverans. Nu är det dags att följa upp din leverans. Ring din kund och fråga om varan kom fram i tid och om allt är till belåtenhet. Du kommer garanterat växa i kundens ögon och framstå som en leverantör att lita på när det krisar.

5. Bokför missnöjda kunder

Det kan vara smart att skapa ett system eller dokument där du bokför både nöjda och missnöjda kunder. Anledningen till detta är att du lätt kan hitta samband mellan klagomålen och hitta en strategi för att undvika framtida problem.

Om du har ett återkommande fel där flera kunder har upplevt samma problem är det absolut läge att göra dina besökare medvetna om detta. Sätt inte på skygglapparna och hoppas att det ska ordna sig. Det är bättre att bita i det sura äpplet än att fler kunder bli missnöjda.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s