[ecko_wide] proaktiv-e-handlare [/ecko_wide]

Hur kan man hitta nya kunder och aktivt arbeta som en proaktiv e-handlare? Om du jobbar aktivt med din sökmotoroptimering är mycket av jobbet redan gjort. Kunder kommer i och med detta med största sannolikhet hitta till din butik. Du blir vad man kallar i säljsammanhang en ”ordermottagare”. En ordermottagare är en leverantör som vackert sitter och väntar på att kunden ska vara snäll och beställa något i din butik – med det är bara hälften av arbetet. Resterande del består i att kontakta dina blivande kunder.

Här kommer 5 nyttiga tips hur du kan bli en proaktiv e-handlare och uppnå din fulla säljpotential

1. Forskning.

Om du inte redan är på det klara med vilka dina blivande kunder är behövs det läggas tid på forskning. Tänk efter i vilka kretsar dina kunder rör sig i och vilka vanor de har. Forskningen kommer att leda fram till ”leads” och ”prospekts”. Leads betyder att det är en potentiell kund medan ett prospekt är en trolig kund. Vilka ska du lägga mest krut på? Dina prospekts såklart! Bokför alltid vilka du kontaktat och vilka reaktioner du fick.

2. Kontakta dina blivande kunder.

När du kommit fram till dina leads och dina prospects är det dags att kontakta dem. Kontakten kommer att se olika ut beroende på vilken bransch du verkar i. Om du till exempel säljer mot företag är det mail och telefon som gäller. Se då till att du kontaktar rätt person: beslutsfattaren.

Säljer du mot privatpersoner kommer kontakten att te sig annorlunda om du inte har tillgång till dina kunders mail och telefonnummer. Du måste använda dig av andra kanaler som exempelvis Facebook, Youtube och bloggar. Ett mycket känt vitamindrycksföretag sände smakprov av deras dryck till kända bloggare i Sverige. Idag är det företaget extremt lönsamt och återfinns i stort sett varenda matvarubutik i hela landet.

3. Besök mässor.

Mässor är ett ypperligt tillfälle att träffa nya potentiella kunder och knyta viktiga kontakter. Om du säljer skogsmaskiner är det kanske inte långsökt att besöka skogsbruksmässan i Jönköping?

Mässor är roliga men tänk alltid affärsmässigt när du besöker en mässa. Se till att alltid ha med dig visitkort som du kan dela ut till de personer du träffar. När du sedan ska kontakta dem har du något att härleda till, att ni träffades på mässan. Mässor kan verka dyra, men fråga dig istället: vad går jag miste om i form av missade affärer?

4. Utbilda dig.

På biblioteket finns det en uppsjö av litteratur som berör ämnen som försäljning och marknadsföring. Det är perfekt kvällsläsning då dessa böcker är lättlästa, roliga och verklighetsförankrade. Det finns även entreprenörskurser du kan hoppa på. Många av dem bedrivs på kvällstid.

5. Ta hjälp av de som kan.

Inom branschen e-handel finns det otroligt många duktiga personer som verkar i nätverk och nätverk. Se till att alltid hålla dig uppdaterad om nya trender och tips från dessa människor. Även om många inom e-handelsbranschen kan anses vara självutnämnde experter på olika områden är det ändå viktigt att befinna dig på de ställen där du ta intryck och lärdom från andra som kanske har samlat på sig mer erfarenhet inom e-handel.

Lycka till!

Publicerat av rigust

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s