Fem tips för ett bättre kundbemötande

[ecko_wide] kundbemötande [/ecko_wide]
Dåligt kundbemötande skapar irritation och motvilja mot företaget. Även om det sägs att kunden alltid har rätt eller att kunden alltid ska stå i centrum är det tyvärr inte fallet på mängder av företag. Tänk på alla telefonköer vi får vänta i, eller som i vissa fall där vi inte ens kan få prata med en riktig person när vi väl kommit fram.

Här kommer fem tips på bra kundbemötande

1. Var en god lyssnare

Även om du är en person som är van att leda samtal och prata mycket är det mycket viktigt att byta skepnad när din kund ringer eller mailar. Tumregeln vid bra kundbemötande säger att kunden ska prata 90% och du 10%.

2. Var anträffbar

Uppmana dina besökare till kontakt, göm inte telefonnummer eller mailadresser, det ger ett oseriöst intryck och gör din besökare osäker. När kunden ringer eller mailar, se då till att svara. Ett mailsvar ska inte dröja två veckor, det är dåligt kundbemötande. Ett dåligt exempel på mailadress för kontakt är info@gitarr.se. Gör den istället personlig till exempelvis anders@gitarr.se.

3. Lova aldrig mer än du kan hålla

Du brinner för att göra affärer och vill sälja som bara den, helst igår. Ibland kan det vara bra att stanna upp en stund och släppa jakten. Du kan göra ödesdigra misstag av bara farten.

Försköna därför aldrig verkligheten. Om du vet att varan ”kanske” kommer fram om tre dagar, säg då hellre fem dagar. Försköna heller inte en varas kvalité om du inte kan garantera den.

Ett brutet löfte är väldigt svårt att reparera och kommer kosta dig mycket tid som du kan göra bättre saker av. Ibland kan den bästa affären vara att tacka nej.

4. Utgå från att din kund inte kan någonting om din vara eller tjänst

Du är expert på allt som du säljer och vi är experter på det vi säljer. I många fall så behandlar vi också vår kund som att de vore experter på det vi säljer, och det är fel!

Känn av kunskapsnivån hos den du har att göra med och anpassa dig därefter.

5. Undvik ordet standard

Det kanske låter konstigt om du råkar sälja just standardprodukter eller tjänster. Dina kunder vill alla vara unika kunder, inte standardkunder. Försök omformulera dig och få det att låta som att det är produkt just för honom eller henne.

 

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s